grudzinscy.pl - aktualności
Nowa wersja enova365
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 15, grudzień 2020 12:28
17 grudnia 2020 opublikowana została nowa wersja 2012.1.1 enova365.
W wersji 2012.1.1 poprawiono błąd wersji 2012.0.0 polegający na tym, że jeśli wystawiono fakturę w relacji do zamówienia, zarejestrowanego w wersji wcześniejszej niż 2012.0.0, to taka faktura nie miała płatności, czyli nie tworzyła należności/zobowiązania. Problem dotyczył ogólnie dokumentów, które powinny mieć płatności. Jeśli były wystawiane w relacji do dokumentów sprzed konwersji, to tych płatności nie miały.
Jeśli w wersji 2012.0.0 wystawiono i zatwierdzono faktury bez płatności, należy je usunąć przed zainstalowaniem wersji 2012.1.1, albo anulować po zainstalowaniu wersji.
Wersja 2012.1.1 zawiera następujące zmiany:
Handel
- Opłata cukrowa. W wersji udostępniono dodatek obsługujący podatek cukrowy zgodnie z ustawą z dnia 14 lutego 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów. Nowa opłata cukrowa obciąży firmy sprzedające napoje słodzone i energetyczne. Do jej uiszczania będzie zobowiązany podmiot wprowadzający napój do obrotu. Kwota podatku będzie obliczana na litr napoju w zależności od zawartości cukru oraz kofeiny i tauryny. Dodatek zapewnia wyliczenie opłaty na dokumentach sprzedaży oraz utworzenie odpowiedniego sprawozdania.
- Definicje dokumentów. Mechanizm kopiowania cech w relacjach rozbudowano o możliwość określania, które ze zdefiniowanych cech, mają być kopiowane w relacji oraz czy mają być dodatkowo synchronizowane. Wprowadzona zmiana dotyczy zarówno cech zdefiniowanych do dokumentów handlowych jak i do pozycji tych dokumentów.
- Definicje dokumentów. W celu ujednolicenia ewidencji do której wpadają dokumenty FF/FFZAL/FVP/FVPP oraz ich korekty w nowych bazach danych zmieniono standardową konfigurację dokumentów KS i KFZAL. Na definicji dokumentu KS i KFZAL jako Źródło definicji ewidencji księgowej ustawiono Z dokumentu korygowanego. W związku z tą zmianą dla definicji dokumentu FZALARCH utworzono nową definicję korekty KFZALARCH na której jako Definicja ewidencji księgowej ustawiono wartość SPZAL.
- Towary. Funkcjonalność cech towarów została rozbudowana o możliwość definiowania Zestawów cech, które mogą być ręcznie lub algorytmicznie przypisywane do kartotek towarów. Daje to możliwość zróżnicowania zestawu wyświetlanych cech dla różnych towarów.
- Towary. Ustawienia konfiguracyjne towarów rozbudowano o możliwość definiowania prefiksów dla kodów wagowych. Zeskanowany kod będzie traktowany jako wagowy lub cenowy zależnie od konfiguracji, a nie sztywno według wytycznych GTIN.
- Kurierzy. Wprowadzono obsługę dodatkowych rodzajów przesyłek/usług UPS. Obecnie obsługiwane są następujące rodzaje:
- UPS Standard,
- UPS Express,
- UPS Express Plus,
- UPS Express Saver,
- UPS Today Dedicated Courier.
- Kurierzy. Wprowadzono obsługę dodatkowych rodzajów przesyłek/usług Pocztex. Obecnie obsługiwane są następujące rodzaje:
- Ekspres 24,
- Kurier 48.
- Drukarki fiskalne. Dodano obsługę urządzeń POSNET Pospay, które pełnią jednocześnie funkcję drukarki fiskalnej i terminala płatniczego.
Produkcja.
- Harmonogram. Od wersji 2012.0.0 rozbudowano funkcję planowania operacji. Od teraz system planuje operacje uwzględniając także osoby, a nie jak do tej pory tylko zasoby produkcyjne. Wynik planowania zwizualizowany jest na harmonogramie. Więcej informacji na ten temat znajduje się w Bazie Wiedzy.
Kadry i Płace
- Deklaracje PIT. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 21 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, zaktualizowano wzorce formularzy i wydruków deklaracji PIT-11 obowiązujące od 18.11.2020 roku. Nowe wzory należy stosować do przychodów uzyskanych od dnia 01.01.2020 roku: deklaracje podatkowe: PIT-11(26), PIT-4R (10), PIT-8AR (9).
- Wskaźniki. Zaktualizowano poniższe wskaźniki, które od 01.01.2021 przyjmują następujące wartości: Minimalne wynagrodzenie: 2 800,00 zł Minimalna stawka godzinowa: 18,30 zł Wskaźnik waloryzacji podstawy wymiaru zasiłku chorobowego: 97,0% Kwota ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku 2021: 157 770 zł Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie: 5 259 zł Minimalna podstawa wymiaru składek dla osób prowadzących działalność gospodarczą -Na ubezpieczenie społeczne: 3 155,40 zł -Na ubezpieczenie społeczne (rozpoczęcie działalności): 840 zł Okres stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii COVID-19: 14.03.2020...28.02.2021 Współczynnik do obliczania ekwiwalentu urlopowego w 2021 r.: 21
- Karta przychodów. Dodano informacje o przychodach i składkach osób do 26 roku życia.
- Limit urlopu. Zmieniono sposób naliczania urlopu w przypadku zmiany wymiaru etatu. Limit urlopu będzie naliczany według wymiaru etatu na pierwszy dzień należnego limitu, zamiast na ostatni.
Księgowość
- Ewidencja ryczałtowa. Zmiany dotyczące ewidencji ryczałtowej, obejmujące:
- aktualizację stawek ryczałtu obowiązujących od 1.01.2021 na podstawie: Ustawy z dnia 28 października 2020 r o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw. Od 1 stycznia 2021 poszerza się zakres obowiązywania stawki 12,5% a stawki 20% i 17% zostają obniżone do odpowiednio 17% i 15%.
- dodanie wydruku Ewidencja przychodów - wydruk szeroki według wzoru obowiązującego od 1.01.2021. Wydruk jest zarejestrowany jako domyślny na liście Ewidencja ryczałtowa. Wydruk w kształcie obowiązującym do końca 2020 roku dostępny jest na liście wydruków z dopiskiem "poprzedni wzór (do 2020)". Podstawa prawna (uwaga, na dzień publikacji wersji programu prace nad projektem nie zostały zakończone): Projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
- zmianę wyglądu formularza Zapis ryczałt - dodano podsumowanie Razem bez stawki 10% na potrzeby zachowania zgodności z dotychczasową prezentacją stawki 10% na wydruku i formularzu. Ponadto, na dokumentach ewidencji, na elemencie VAT zmieniono opis 1 i 2 stawki, aktualne opisy prezentują się następująco: 20% (17% od 1.01. 2021), 17% (15% od 1.01.2021).
- Opłaty za środowisko. W związku z Obwieszczeniem Ministra Klimatu z dnia 9 września 2020 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2021 w konfiguracji programu zaktualizowano tabelę opłat za korzystanie ze środowiska (Narzędzia/Opcje/Ewidencja pojazdów/Środowisko/Rodzaje silników).
- JPK. Zmiany z obszaru JPK_V7 dotyczące:
- pobierania informacji do pola KodKrajuNadaniaTIN do części ewidencyjnej pliku JPK dla wierszy sprzedaży i wierszy zakupu. Po zmianach dla kontrahentów spoza Polski kod kraju w pierwszej kolejności pobierany jest z pola NIP, a w przypadku jego braku pobierany jest kodu kraju z adresu kontrahenta
- pobierania do pliku JPK numeru tel. oraz adresu e-mail podatnika lub osoby reprezentującej podatnika. Informacje te są pobierane z konfiguracji w pierwszej kolejności z zakładki Opcje/Ewidencja VAT/Deklaracje VAT - podstawowe, a w przypadku ich braku z zakładki Opcje/Firma/Kontakt.
- przygotowania do wysyłki plików JPK_V7M utworzonych z pliku zewnętrznego zawierających dane ewidencyjne oraz deklaracyjne. Dotychczas operacja przygotowania do wysyłki takich plików przerywana była komunikatem o niezgodności kwoty podatku między częścią deklaracyjną a ewidencyjną.
- poprawy sposobu przenoszenia do plików JPK_V7M i JPK_V7K informacji z deklaracji VAT-7 z pól 68 i 69.
- Deklaracja VAT-7. Dodano uproszczony wydruk deklaracji VAT-7(21)/VAT-7K(15). Nazwy pól na wydruku oraz wartości w tych polach zostały przygotowane na podstawie części deklaracyjnej JPK_V7.
- Ewidencja VAT. Wydruk Rozliczenia VAT, dostępny z listy Rejestr VAT wzbogacono o informację o oznaczenia procedurami VAT, kodami GTU oraz typami dokumentów.
- Schematy księgowe. W schemacie księgowym do deklaracji rozliczeniowych, dla przedmiotu księgowania Deklaracja dołożono dla deklaracji PPK kwoty składek uczestnika i firmy dotyczące korekt, składek nieopłaconych oraz korekt składek nieopłaconych.
- KPIR. Zmieniono kwotę z listy płac podlegającą zaksięgowaniu w KPIR z kwoty "Wartość" na kwotę "Wartość KUP".
- Ewidencja dokumentów. Poprawiono błąd występujący podczas automatycznej predekretacji dokumentu źródłowego pochodzącego z ewidencji środków pieniężnych. W wyniku błędu nie powstawał dekret przy zatwierdzaniu dokumentu, jeżeli w konfiguracji na definicji dokumentu ewidencji ustawiony był parametr: "Pokaż wynik: Pokaż".
- Wydruk raportu kasowego/bankowego. Poprawiono błąd pojawiający się podczas wydruku raportu kasowego/bankowego w przypadku raportu niezawierającego zapłat. Błąd pojawiał się tylko w mechanizmie XtraReports i dotyczył wydruków: Raport kasowy, Raport kasowy (pełny), Raport kasowy (wg operatorów). Aktualnie wydruki raportów ewidencji środków pieniężnych generowane są niezależnie od istnienia dla nich wpłat i wypłat.
- Import wyciągów bankowych. Poprawiono nieprawidłowe działanie wyjątków identyfikacji podczas importu wyciągów bankowych w przypadku wprowadzenia w konfiguracji programu Narzędzia/Opcje/Ewidencje ŚP/Identyfikacja płatników/Ogólne w sekcji Wyjątki identyfikacji więcej niż jednego numeru rachunku bankowego. Aktualnie program prawidłowo wyłącza z mechanizmu identyfikacji wszystkie rachunki wprowadzone w konfiguracji.
- Webservice. Zmieniono nazwę statusu dla pomyślnie wysłanego zrealizowanego w banku przelewu z "W realizacji" na "Zrealizowany".
BI.
- Obsługa parametru czasu na Panelu BI (slicer dat) wraz z przyciskami Przelicz / Wyczyść filtry i parametry. Dla Paneli BI udostępniona została możliwość dynamicznego filtrowania wartości zwracanych przez raporty i wskaźniki wg daty, za pomocą slicer'a dat. Dodatkowo w obszarze filtrów i parametrów na Panelu BI dodano przyciski sterujące przeliczaniem wizualizacji wg wybranego okresu, a także zdejmujące uprzednio ustawione wartości filtrów i parametrów.
- Analizy wielobazowe. Udostępniony został szereg analiz merytorycznych w formie raportów dedykowanych dla Biur Rachunkowych, które opierają się na analizach wielobazowych. Udostępnione wizualizacje przeznaczone są do wykorzystania na Panelach BI. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej parametryzacji wskaźników i raportów, logujący się pracownik Biura Rachunkowego, może uzyskać dostęp do danych analitycznych dotyczących baz podrzędnych (baz slave), czyli baz Klientów Biur Rachunkowych.
Systemowe.
- Aplikacja mobilna. Przebudowa grida mobilnego. Optymalizacja i poprawa ergonomii wczytywania długich list.
- Załączniki do formularzy. Dodano możliwość dodawania wielu załączników do formularzy poprzez wybór wielu plików.
- Interfejs użytkownika. W edytorach dla tekstu formatowanego RTF (np. pole Notatki w Asystencie) dodano możliwość wstawiania obrazków poprzez Ctrl+V (wklejanie z tzw. clipboardu).
- Interfejs użytkownika. Dodano obsługę wyświetlania tooltipów na przyciskach.
- Interfejs użytkownika. Wielopoziomowe menu przy przycisku Dodaj. W celu poprawy ergonomii wprowadzono możliwość grupowania wg kategorii elementów rozwijanego menu Dodaj.
Nowe instalatory oraz opis zmian można pobrać tutaj.